Skocz do zawartości

Terrarium V2


tracer274

Rekomendowane odpowiedzi

No to postanowione, że tworzę nowe terrarium dla moich roślin. Terrarium planuję stworzyć całkowicie z szkła 5mm float z wyjątkiem dolnej płyty. Wstępny projekt terrarium załączam w skanie poniżej. Sam projekt może się jeszcze zmienić, ale nie przypuszczam, że będą to jakieś wielkie zmiany. Na chwilę obecną jestem na etapie kompletowania odpowiednich elementów terrarium.

 

Lista elementów potrzebnych do terrarium to:

- belka oświetleniowa NEMO x2 30W T8 (na stanie),

- 2x wentylatory odporne na wilgoć (na stanie),

- sterownik wilgotności (na stanie),

- sterownik temperatury (na stanie),

- 2x programator czasowy (do zakupienia),

- kabel grzewczy 80W (na stanie),

- prowadnica górna/dolna 1m (do zakupienia)

- 2x świetlówka 30W dł. 90 T8 (na stanie)

- 2x odbłyśniki aluminiowe (na stanie)

- skrzynka na sterowniki (na stanie)

- nawilżacz powietrza (do zakupienia)

- wszelkiej maści pierdoły których nawet nie liczę (kable, dławiki, itp.)

 

Wymiary terra stworzone są tak aby do środka można by wpakować 3 szt. tacek o wymiarach 45cm na 30,5 cm. Terra wyposażone zostanie w drzwi szklane suwane na prowadnicach (gr. 4mm lub 5mm.) Po bokach terrarium zostaną wywiercone 2 otwory wentylacyjne o średnicy 70mm (po jednym otworze na bok). Od zew. strony otworu przyklejony zostanie wentylator na klej UV. Wentylator po lewej stronie będzie miał za zadanie wpychać powietrze do środka a drugi po prawej je wysysać. Oba wentylatory podłączone zostaną do programatora czasowego umieszczonego w skrzynce. Dodatkowo w terra wywiercone zostaną otwory na czujniki oraz kabel do belki oświetleniowej łącznie 4x średnica 16mm. Wszystkie otwory na kable zostaną wyposażone w dławik uszczelniający otwór. Ostatni otwór wywiercony zostanie na rurę od nawilżacza, ale w sumie sam nie mam pomysłu gdzie go umieścić. Ogrzewanie terra stanowić będzie kabel grzewczy o mocy 80W. Umieszczony on zostanie w laminacie z dwóch szyb o grubości 5mm co łączne z kablem stanowić będzie maks. 18mm grubości. Laminat ten będzie również dolna płytą terrarium. Kabel grzewczy zostanie podłączony do sterownika temperatury. Belka oświetleniowa zostanie przyklejona na klej UV do górnej płyty terrarium lub będzie przykręcona do niej za pomocą dwóch śrub, jednak sposób drugi wymusza stworzenie górnej płyty z laminatu 3.3.1 dla większego bezpieczeństwa.

 

Myślę, że cały projekt uda mi się sfinalizować maksymalnie w miesiąc licząc od teraz.

Projekt_2015_03_23.jpg

Edytowane przez tracer274
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Różne, oprócz kapturnic.

Nie ma co, konkretna odpowiedź. Po prostu ciekaw jestem, bo różne grupy mają różne wymagania, w dodatku ten kabel grzewczy mnie intryguje. Ale OK, już nie dopytuję :)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś raczej zacząć od decyzji jakie chcesz rośliny trzymać w tym terrarium i dopiero pod nie tworzyć wszystko.

 

Heh nie po to robię pełną automatykę wszystkich parametrów aby przejmować się takimi rzeczami. W każdej chwili będą mógł zmienić warunki w terrarium dzięki sterownikom. Jak będę chciał mieć tam dzbanki to ustawie pod dzbanki a jak pod muchołówki to też nie ma problemu.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trochę zaprzeczasz sam sobie :) Najpierw piszesz, że zamierzasz w terrarium trzymać rośliny ...

 

Różne, oprócz kapturnic.

 

... a następnie mówisz zupełnie co innego ...

 

Heh nie po to robię pełną automatykę wszystkich parametrów aby przejmować się takimi rzeczami. W każdej chwili będą mógł zmienić warunki w terrarium dzięki sterownikom. Jak będę chciał mieć tam dzbanki to ustawie pod dzbanki a jak pod muchołówki to też nie ma problemu.

 

No ale koniec końców, życzę powodzenia w projekcie :) Pamiętaj tylko, że taka pełna automatyka nigdy nie da tyle przyjemności z uprawy tych wspaniałych roślin co własnoręczna zabawa :)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziś przyszedł przewód grzewczy i o dziwo belka oświetleniowa. Po przewodzie spodziewałem się innego kształtu przez co musiałem całkowicie zmienić plany dotyczące jego ułożenia. Zamiast pojedynczego kabla dostałem zapętlony przewód o długości 8m. No nic ale jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma. Pozytywnie zaskoczyło mnie w przewodzie, że jest bardzo cienki tylko 3mm średnicy a nie jak się spodziewałem 8mm.

 

Tak więc na początek złożyłem całą belkę, zamontowałem świetlówki, odbłyśniki i mocowania. Musiałem sprawdzić czy szerokość tera mogę zrobić 1000mm czy 1070mm. Okazało się, że dzięki całkiem sprytnemu mocowaniu blach przedłużających mogę spokojnie ustawić szerokość na 1000m.

2.jpg

 

Tak więc ostateczna szerokość terrarium to 1000mm a głębokość 500mm. Płytę grzewczą wykonałem z dwóch szyb przezroczystych (tech. float) o grubości 5mm.

3.jpg

 

Po wycięciu dwóch formatek 1004mm x 504mm mogłem zając się szlifowaniem krawędzi. Dodatkowe 4mm na wymiar wymuszone są tym, że szlifierka za każdy przejazd "zjada" 2mm z szyby.

 

4.jpg

5.jpg

 

Podczas szlifowania krawędzi musiałem idealnie co do milimetra dopasować obie formatki. W gruncie rzeczy nie ma z tym problemu, ale trzeba się przy ty napracować. Jako ciekawostkę podam tylko że przy maszynach CNC, które mają zaprogramowane odpowiednie wymiary formatek przyjmuję się 2mm błędu.

 

6.jpg

 

Po wyrównaniu formatek użyłem jednej do rozplanowania przebiegu przewodu. Wszystko wydawało się być super gdyby nie to że nie miałem co zrobić z kilkunastoma cm przewodu. Powodem takiego stanu było właśnie to, że przewód jest zapętlony a nie pojedynczy jak sobie to wymyśliłem. Następnym razem będę miał nauczkę, żeby w takich przypadkach zadzwonić do sprzedającego i dopytać dokładnie o produkt, ale nic straconego jakoś dałem radę z tego wybrnąć. Tak to wyglądało na tym etapie.

7.jpg

 

Dlatego by cały przewód chował się w laminacie musiałem w jednym z jego rogów zastosować nie równomierne ułożenie. Na całości starałem się zachowywać 4cm przerwy między przewodami. Producent przewodu grzewczego zaleca aby dla bezpieczeństwa kable nie były bliżej siebie niż 3cm.

Między przewodami przykleiłem paski wycięte z float-u 4mm. Taki wybieg zwiększa wytrzymałość płyty oraz powoduje, że kable nie zmienią swojego położenia. Wolałem nie przyklejać przewodu do płyt na silikon ponieważ działa on jak izolator i mogło to spowodować, że płyta nie oddawała by ciepła wytworzonego przez przewód. Po ułożeniu przewodu nałożyłem na całość drugą formatkę. Ostateczna grubość całej płyty wyszła 14mm wobec zakładanego 18mm. Krawędzie zarobiłem silikonem szklarskim, który utrzyma w miejscu obie płyty i zwiększy wytrzymałość całej konstrukcji. Ostatecznie wygląda to tak. Jutro przetestuję jak grzeje :]

8.jpg

9.jpg

Edytowane przez tracer274
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziś przetestowałem płytę. Tak więc przeniosłem ją do pomieszczenia w piwnicy które planuje w przyszłości całkowicie ustawić pod rośliny. Płyta stoi teraz na biurku na którym stać będzie terrarium. Chciałem sprawdzić jak szybko płyta nagrzeje powietrze nad sobą. W tym celu położyłem na niej czujnik temperatury. Wiem, że obecny pomiar jest nie adekwatny do tego co będzie się działo w terrarium, ale jak już wspomniałem chciałem przetestować działanie płyty. Pomiar zacząłem równo godzinie 19:00 z wartością początkową 15,7C a zakończyłem o 19.35 z wartością końcową 23,2C. Dodatkowo sprawdziłem poprzez dotyk dłoni narożniki płyty i środek. Mimo tego, że w lewym dolnym rogu brakuję z 10cm to ciepło i tak rozchodzi się równomiernie. Generalnie jestem zadowolony z wyniku. I z całą pewnością sama płyta może nagrzać się do większych wartości, ale tym zajmie się sterownik temperatury który dziś zamówiłem.

 

Jutro wybieram się na mały rekonesans do elektrycznego, w celu wybadania programatorów czasowych. Dodatkowo w terrarium zmieni się sposób wentylacji. Zamiast dwóch wentylatorów bocznych (1-szy wtłaczający powietrze, 2-gi wypychający powietrze) zastosuje tylko ten 2-gi. Powodem tej zmiany jest obawa, że wentylator pchający może wtłaczać powietrze ze zbyt duża mocą i zbytnio targać roślinami. System z jednym wypychającym wentylatorem z powodzeniem stosuję w swoim pierwszym terrarium. Tak więc w lewej płycie zamierzam za to wywiercić 4 otwory o średnicy 16mm. Drugi otwór z wentylatorem pozostanie bez zmian. Zmieni się tylko sposób jego mocowania. Zamierzam zamiast przyklejać go na klej UV do bocznej ściany, przykleić cztery śruby (na klej UV) główkami do szyby. Tak więc będę mógł nałożyć na nie wentylator, zablokować nakrętkami i w razie czego w każdej chwili zdjąć.

 

Myślę, że jutro uda mi się ostatecznie ustalić jak wysokie będzie terrarium oraz jak i gdzie mocowana będzie belka oświetleniowa.

Zdjęcie0198.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak wymienisz przewód jak przestanie działać?po pewnym czasie przestają działać z niewiadomych powodów.przerobiłem już kilkanaście różnych w swoich terrariach.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak wymienisz przewód jak przestanie działać?po pewnym czasie przestają działać z niewiadomych powodów.przerobiłem już kilkanaście różnych w swoich terrariach.

 

Zrobię nową, otworzę i wymienię, zrobię nowe terrarium nie wiem opcji jest dużo. Tak tylko mnie zastanawia jak coś co jest szczelnie zamknięte, ułożone według instrukcji w dodatku posiadające budowę mniej skomplikowaną od Ak-47 a wykorzystujące do działania podstawowe zasady fizyki ot tak może sobie najzwyczajniej przestać działać z niewiadomych przyczyn. Otóż odpowiem ci nie może chyba, że stosuje się je w niewłaściwy sposób.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zrobię nową, otworzę i wymienię, zrobię nowe terrarium nie wiem opcji jest dużo. Tak tylko mnie zastanawia jak coś co jest szczelnie zamknięte, ułożone według instrukcji w dodatku posiadające budowę mniej skomplikowaną od Ak-47 a wykorzystujące do działania podstawowe zasady fizyki ot tak może sobie najzwyczajniej przestać działać z niewiadomych przyczyn. Otóż odpowiem ci nie może chyba, że stosuje się je w niewłaściwy sposób.

 

Robić nowe terrarium z powodu wymiany przewodu niee

Rozumiem że ze względu na pracę masz taką możliwość.

Nie lepiej zrobić wysuwaną szufladę, chyba dla Ciebie to nie problem?

A przewód to że ma prosta budowę nie świadczy że jest niezniszczalny :dno:

Jak większość produktów w naszych czasach jest wykonany najtańszą technologią i najnormalniej w świecie, w związku z użytkowaniem ma prawo sie przepalić :(

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Robić nowe terrarium z powodu wymiany przewodu niee

Rozumiem że ze względu na pracę masz taką możliwość.

Nie lepiej zrobić wysuwaną szufladę, chyba dla Ciebie to nie problem?

A przewód to że ma prosta budowę nie świadczy że jest niezniszczalny :dno:

Jak większość produktów w naszych czasach jest wykonany najtańszą technologią i najnormalniej w świecie, w związku z użytkowaniem ma prawo sie przepalić :(

 

 

Jak stwierdziłem opcji jest wiele i wymiana terrarium jest tylko opcją co nie znaczy, że jak tak się stanie te wywalę i zrobię nowe. Ale i tak przewidziałem możliwość wymiany przewodu na nowy choć nie sądzę, żeby miał się zjarać szybko. Myślę, że minimum 2 lata mi posłuży choć liczę na więcej. I tak znając siebie jak tylko skończę te zacznę projektować nowe :P no cóż taki już jestem lubię bawić się w takie rzeczy. Tak przy okazji nie musicie pytać co się stanie jak coś się zepsuję. Z natury jestem skrajnym pesymistą i wolę przygotować się na każdą ewentualność, zanim coś zrobiłem w starym terra lub obecnym projekcie 10 razy się zastanowię co może pójść nie tak.

 

Jeśli chodzi o wymianę przewodu zaspokoję waszą ciekawość. Otóż boczne ściany terra będą przyklejone do płyty górnej. Jednak górna część płyty sklejona jest z dołem tylko na rancie. A otworzę ją za pomocą zwykłego noża do tapet. Podniosę terra wraz z górną częścią, która cały czas będzie działała jako terrarium. Wyciągnę dolną płytę wymienię przewód na nowy, złoże z powrotem i okleję na nową. Ot cała filozofia.

 

Przy okazji byłem dziś popatrzeć za programatorami czasowymi. Mam kilka opcji do wyboru, ale muszę się zastanowić które wybrać.

 

Edit. Co do wysuwanej szuflady jest to do wykonania, pomysł jest całkiem zacny rozwiązuje jeden problem jednak jego zastosowanie powoduje kilka nowych m.in.:

- koszta, nie ma dedykowanych systemów do terrarium, trzeba było by kombinować na prowadnicach robionych na zamówienie lub tych używanych w szufladach jednak te do szuflad nie nadają się do szkła, trzeba by było robić masę otworów, które osłabiły by konstrukcje lub ewentualnie zastosować szkło hartowane co zwiększyło by koszta tak aby pomysł stał się nie opłacalny,

- osłabienie konstrukcji, w przypadku płyty ułożonej płasko na podłożu masa rozchodzi się równomiernie, gdyby trzeba by było zastosować taką szufladę terra musiało całą masą opierać się na krawędziach szyb. Nacisk na krawędź mógł by być za duży, w szybie to właśnie krawędź jest jej najsłabszym ogniwem. (przykład na szybach hartowanych, można po nich skakać, walić młotkiem, rzucać kamieniem [wytrzymałość zależna od grubości] i nic a wystarczy lekko puknąć w krawędź i rozsypuję się na drobne kawałki)

- czas, wykonanie takiej szuflady mogło by trwać od 2 tyg do 1,5 miesiąca zależy czy szyby miały być hartowane czy nie.

 

Tak więc pomysł bardzo fajny jednak nie opłacalny i zbyt kosztowny, ale kto wie może kiedyś :]

 

Edit 2015-03-29 - Dziś określiłem wymiary ścian i płyty górnej terrarium oraz rozmieszczenie wszystkich otworów. Załącznik rysunku poniżej. Wymiary mogą się zmienić dosłownie o 1mm jeśli zdecyduje się zastosować na prawym boku zamiast pojedynczej szyby 5mm dwie sklejone folią (3mm/0,32mm/3mm). Na 100% z takiego laminatu zostanie wykonana górna płyta do której przykręcona zostanie belka oświetleniowa. Dodatkowo dodałem dwa otwory wentylacyjne w górnej płycie. Otwór na nawilżacz ten na prawym boku będzie miał średnice otworu 30mm lub 45mm, dlatego nie podałem tego na rysunku. Na początku i tak będzie zaślepiony póki nie zainstaluje nawilżacza. Otwory na czujniki (tył) oraz otwór na kabel do belki (prawy bok) zostaną uzupełnione o dławik na kabel.

Projekt%202015-03-29.jpg

 

Edit 2015-03-31Dziś wyciąłem i oszlifowałem wszystkie trzy ściany oraz górną płytę terrarium. Jutro chciałbym wyciąć w nich otwory. Dodatkowo dziś przyszedł sterownik temperatury, więc zostaję zakupić programatory.

 

Edit 2015-04-1 Dziś był ciężki dzień jednak dałem radę. Udało mi się wywiercić wszystkie otwory w ścianach i górnej płycie łącznie 13 otworów (2x8, 8x17, 1x19, 1x45, 1x70). Zdjęcia poniżej.

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

 

W miejscu gdzie są dławiki będą przechodziły kable od czujników lub kabel zasilający. Dodatkowo zdecydowałem się, że szybę boczną gdzie jest najwięcej otworów zrobię z laminatu. Tak na marginesie dla wyobrażenia sobie po co tak zrobiłem zamieszczam zdjęcie laminatu 331 (6,32mm) uderzonego z całej siły młotkiem.

1.jpg

 

Dodatkowo sprawdziłem dziś czy da się przykleić śruby na klej UV o takich łbach jakie kupiłem i jak się okazało nie ma z tym problemu.

7.jpg

8.jpg

 

 

Edytowane przez tracer274
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Budowa terrarium weszła w nowy etap. Wszystkie ściany już sklejone, wiatrak zainstalowany tak samo z świetlówką. Teraz muszę dorwać się do prowadnic na fronty. Przypuszczam, że będę je miał w środę lub czwartek. Jak tylko je zamontuję będę mógł wykonać przednie szyby suwane.

A1.jpg

A2.jpg

A3.jpg

A4.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.