Skocz do zawartości

Trust Me, I'm an "Engineer"


tracer274

Rekomendowane odpowiedzi

Właśnie rozpocząłem rozruch lodówy ;), przekroczyłem dwie magiczne bariery 15 i 10 stopni C. Generalnie całość działa, ale będę musiał to wszystko rozłączyć i umieścić w skrzynce i znów połączyć tym razem na stałe. Do jutra będzie skończone.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 105
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Lodówka skończona, przetestowana (działa i to nawet lepiej niż sądziłem), wszystko ustawione jak być powinno. Zostało co prawda kilka drobnostek, ale są to sprawy, które nie mają żadnego wpływu na jej działanie. Teoretycznie mogę od teraz wstawić rośliny kiedy tylko mnie się podoba i nie ogranicza mnie pogoda tylko dostawy prądu ;) Obecnie utrzymuję tam 6,5 stopnia na +. Skrzynkę mam nieco większą niż potrzeba ponieważ zostawiłem sobie miejsce na wstawienie dodatkowych sterowników jeśli najdzie mnie myśl by lodówkę wykorzystać do uprawy roślin wymagających mocnych spadków temperatur w nocy (oczywiście to takie gdyby, ale furtka na to zawsze jest zostawiona).

1.jpg

3.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W tym roku wszystkie projekty zakończone. Teraz planuje projekty na rok już 2016. Pierwszym z nich będzie paludarium (o zgrozo napisałem te słowo ;) ) z oświetleniem nie jak to zwykle bywa ułożonym horyzontalnie (poziomo) u góry tylko przebiegającym przez sam środek od sufitu do dołu. Dodatkowo paludarium będzie w budowie modułowej, czyli będzie się składało z osobnych pięter, które jako prefabrykaty będę scalał w całość. Daję to bardzo dużo możliwości. Projekt jest nietypowy, nigdy nie widziałem podobnego rozwiązania. Jest kilka problemów, z którymi ciężko będzie się uporać, ale myślę że dam radę i uważam, że całość jest warta czasu jaki w to włożę.

 

Teraz uzasadnienie czemu tak a nie tradycyjnie:

- dzięki zastosowaniu takiego ułożenia oświetlenia, w tym wypadku pojedynczej świetlówki T5 wykorzystuje maksymalnie jej wszystkie zalety. Świetlówka bez odbłyśnika równomiernie oświetla w kierunku 360 stopni. Przez co ilość roślin jakie można oświetlić pojedynczą T5 wzrasta kilkukrotnie, przez co oszczędność w zużyciu prądu jest spora,

- oszczędność miejsca, paludarium pnie się w górę a nie na boki przez co można na jednym m.kw ułożyć więcej roślin, jedynym ograniczeniem jest tutaj długość świetlówki i wysokość pomieszczenia.

- każde piętro może mieć inną wysokość i być, przystosowane do uprawy różnych roślin

 

Poniżej mniej więcej zobrazowanie jak to by wyglądało. Narysowane na szybko, oraz zdjęcie oprawki tutaj na T8 ale użyta będzie na T5.

 

Jeśli ktoś ma jakiś pomysł, chętnie poczytam a może ktoś wpadnie na coś co mnie umknęło.

 

1.jpg

2.jpg

 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie to oglądam i nasuwa mi się pytanie/wątpliwość czy próbowałeś to przeliczyć/zasymulować? Zauważ, że w przypadku oświetlenia poziomego nad roślinami przy zastosowaniu odpowiednio ukształtowanego odbłyśnika (pomoże jakiś symulator np do projektowania anten) jesteś w stanie, tak ukształtować wiązkę światła, że większość światła będzie jednak skierowana na rośliny a w tym przypadku "tracisz" mimo wszystko sporą część światła, która emitowana jest ze świetlówki na wysokości podziałów paludarium oraz wysokości doniczek. Dochodzą tu jeszcze inne wątki typu, brak możliwości odizolowania źródła ciepła od roślin a co najważniejsze rośliny (przy założeniu, że wszystkie będą podobnej wielkości) będą się zacieniały a także, co można zauważyć w przypadku roślin rosnących na parapetach, będą się wykrzywiały w kierunku źródła światła.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  mieczus napisał:
Tak sobie to oglądam i nasuwa mi się pytanie/wątpliwość czy próbowałeś to przeliczyć/zasymulować?

 

Projekt jest "symulacją". Większość problemów potrafię wyłapać w czasie projektowania, dzięki dobremu przewidywaniu i wyobraźni ;) ale i po trochu po kierunku moich studiów. Jakieś wyjdą w praniu ale nie jest to nic dziwnego. Sam projekt traktuje jako próbę, jeśli się sprawdzi całkowicie odejdę od układania oświetlenia w tradycyjny sposób.

 

  mieczus napisał:
Zauważ, że w przypadku oświetlenia poziomego nad roślinami przy zastosowaniu odpowiednio ukształtowanego odbłyśnika (pomoże jakiś symulator np do projektowania anten) jesteś w stanie, tak ukształtować wiązkę światła, że większość światła będzie jednak skierowana na rośliny a w tym przypadku "tracisz" mimo wszystko sporą część światła która emitowana jest ze świetlówki na wysokości podziałów paludarium oraz wysokości doniczek.

 

Systemu upraw wertykalnych na, których się wzoruje pokazują że przy podobnych nakładach światła można uprawiać o wiele więcej roślin niż przy tradycyjnym ułożeniu oświetlenia na znacznie mniejszej powierzchni poziomej. I światło nie jest nigdzie marnowane, ponieważ ze wszystkich stron dociera do roślin. Podziały palu będą miały 6mm grubości, więcej jest na doniczkach ale jest to strata, która i tak się zwróci. Jak wspomniałem stosunek oświetlanej powierzchni uprawy do mocy oświetlenia i tak będzie znacznie wyższa niż przy tradycyjnym ułożeniu.

 

  mieczus napisał:
Dochodzą tu jeszcze inne wątki typu, brak możliwości odizolowania źródła ciepła od roślin

Ze wszystkich źródeł światła świetlówki liniowe T5 wytwarzają najmniej ciepła, a jego ilość jest tak mała że nie jest zagrożeniem. Powiedziałbym nawet, że jest pożądana.

 

  mieczus napisał:
co można zauważyć w przypadku roślin rosnących na parapetach, będą się wykrzywiały w kierunku źródła światła.

 

To jest faktycznie jeden z problemów o których wspomniałem, a z którymi będę musiał się zmierzyć. Rozwiązaniem może być ułożenie doniczek pod kątem lub całkowicie poziomo ( co prawda lekko zmieniło by to budowę paludarium jednak nie ułożenie oświetlenia), to przy założeniu że zastosuje materiał w postaci szkła silnie matowego lub całkowicie białego, które będzie odbijać światło ze wszystkich kierunków do roślin. Odchylenie w kierunku świetlówki mógłby wtedy wystąpić, jednak spodziewam się, że znaczący nie będzie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tracer nie zgodzę się z Tobą, że świetlówki wytwarzają najmniej światła. Swojego czasu terrarium z helkami oświetlałem świetlówkami i trochę inaczej jak u pozostałych u mnie oświetlenie znajduję się wewnątrz terrarium a nie nad terrarium. Świetlówki podnosiły mi temperaturę w terrarium o jakieś 10-12 stopni więc grzeją się dość mocno. A co do samego projektu plaudarium tak jak mieczus zwrócił Ci uwagę przy takim ułożeniu światła rośliny będą sie wykrzywiały w kierunku świetlówek a na dodatek rośliny stojące przy zewnętrznej krawędzi plaudarium a nie przy świetlówkach tego oświetlenia będą otrzymywały dużo mniej.

Może zamiast kombinować jak doniczki ustawić pod kątem pomyśl czy nie lepiej świetlówki umieścić tradycyjnie nad roślinami ;)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  chroman91 napisał:
Tracer nie zgodzę się z Tobą, że świetlówki wytwarzają najmniej światła.

Nigdzie nie napisałem, że T5 wytwarzają najmniej światła tylko ciepła ;)

 

 

  chroman91 napisał:
Tracer nie zgodzę się z Tobą, że świetlówki wytwarzają najmniej światła. Swojego czasu terrarium z helkami oświetlałem świetlówkami i trochę inaczej jak u pozostałych u mnie oświetlenie znajduję się wewnątrz terrarium a nie nad terrarium. Świetlówki podnosiły mi temperaturę w terrarium o jakieś 10-12 stopni więc grzeją się dość mocno.

Używałeś T5 czy T8?

 

  chroman91 napisał:
A co do samego projektu plaudarium tak jak mieczus zwrócił Ci uwagę przy takim ułożeniu światła rośliny będą sie wykrzywiały w kierunku świetlówek a na dodatek rośliny stojące przy zewnętrznej krawędzi plaudarium a nie przy świetlówkach tego oświetlenia będą otrzymywały dużo mniej.

 

Szerokość i głębokość paludarium nie będzie znaczna. Myślę ze podstawa będzie kwadratem o powiedzmy boku 40-50cm. Ważniejsza będzie wysokość, przez co różnica w stopniu oświetlenia będzie minimalna, dodatkowo jak wspomniałem ściany będą wykonane z szkła odbijającego światło na powrót w drugim kierunku. Co zminimalizuje efekt. Ale dobrze, że o tym wspomniałeś to też jest ważne.

 

  chroman91 napisał:
Może zamiast kombinować jak doniczki ustawić pod kątem pomyśl czy nie lepiej świetlówki umieścić tradycyjnie nad roślinami ;)

 

To nie wchodzi w grę ;) istotą tego projektu jest taki układ oświetlenia. Nie robię tego by mieć kolejne terrarium tylko sprawdzić czy to jest wykonalne. Jak się przyda będzie używane i pójdę w tym kierunku, a jak nie to no cóż młotek i po sprawie ;)

Edytowane przez tracer274
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Parę dni temu pomyślałem że warto byłoby wyczyścić terrarium, no i tak przy okazji postanowiłem wymienić sobie w nim oświetlenie ;) skoro i tak musiałem demontować większość sprzętu. Wcześniej było 2x30W T8 na belce NEMO teraz jest 4x39W T5 na regulowanych kablach. Musiałem przez to wymienić sufit terrarium, obecnie wykonane z matowego laminatu. Regulacja wysokości oświetlenia zapewniają mnie dławiki przez które przechodzą kable z oprawkami. W górnej płycie jest teraz 8 otworów na kable oraz 4 otwory wentylacyjne. Teraz będzie trzeba to wszystko ładnie wymienić. Obecnie terrarium V2 jest już V2.5 ;)

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

W niedziele wieczorem obmyśliłem plan by na szybko wykonać paludarium przeznaczone tylko i wyłącznie na siostry lub ich krzyżówki. Przyznam że mam słabość akurat do tych roślin. W poniedziałek zamówiłem sprzęty i zabrałem się do projektowania, wtorek przypadł na wycięcie formatek które wykonałem z szkła matowego klejonego folią czyli laminatu. W ten sam dzień wywierciłem otwory na kable i jeden na rurę. Rura jest po to by w razie czego móc zamontować nawilżacz ale to tylko opcja. Obecnie jest tam uszczelka a dziura jest zablokowana zatyczką. W czwartek, piątek montowałem całość, skrzynkę sterującą, oświetlenie, drzwi suwane, kable i wentylator. Wentylator jest tylko jeden ale będzie drugi przeciwległy ponieważ w paludarium nie ma otworów wentylacyjnych w celu zachowania wysokiej nawet 100% wilgotności powietrza. Oświetlenie stanowi świetlówka T5 24W (44cm) Grolux. Oświetlenie ma regulowaną wysokość. Wymiary terrarium to 60x50x36. W środku zmieszczą się dwie tacki ale akurat nie mam gdzie teraz ich kupić więc wstawiłem jedną większą.

 

P.S Na drugim zdjęciu od góry widać na bocznej ścianie efekt "hotspotów" wynikających z zastosowania polerowanych odbłyśników.

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

Edytowane przez tracer274
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dziś wymieniłem oświetlenie na dużej półce w regale. Od teraz używam oświetlania tylko i wyłącznie na T5 na 24/39W, więc udało mnie się osiągnąć w tym pewną unifikacje. Terrarium które stało na tej półce jest nie używane więc od teraz postoi sobie gdzieś w kącie a może kiedyś się przyda jeszcze. Półkę jak wszystkie okleiłem lustrami. Ta będzie przeznaczona dla wysokich roślin które nie mieszczą mnie się w innych. Oświetlenie z regulowaną wysokością i rozstawem. Zastosowałem dwa ceowiniki aluminiowe, zarobione dławikami, nadmiar kabla schowany jest w środku. To już jest ostatnia praca przy regale i tak już zostanie do końca.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po skończeniu regału jestem na etapie składania do kupy drugiego terrarium po wymianę oświetlenia. W między czasie postanowiłem zrobić porównanie oświetlenia bazującego po części na świetlówkach skupionych na widmie z zakresu niebieskiego i bliskiego UV. Zakupiłem więc świetlówki Sylvania Marinestar i Coralstar. Na pierwszy ogień pójdzie Coralstar ponieważ to z nią wiąże większe nadzieje. Jedną część terrarium oświetlają dwa groluxy a drugą część jeden grolux i coralstar. Użyłem 3 gatunków rosiczek po 1 sztuce na każdą stronę.

 

Teraz o samych świetlówkach Marinestar i Coralstar.

 

Coralstar - Rozkład widma pokazuje, że ta świetlówka wytwarza światło o falach z dość wąskiego zakresu, ale za to odpowiedniego dla roślin. Coralstar posiada podbicie od 450nm do 410nm czyli tam gdzie znajduję się maksimum absorpcji chlorofilu A 410/430nm oraz chlorofilu B 453nm. I to jest generalnie całość światła jakie wytwarza.

 

Marinestar - ta świetlówka posiada wysokie podbicia w przy określonej długości fali oraz mniejsze ale bardziej rozłożyste podbicie w zakresie 400nm do 500nm. Podbicia znajdują się około 405nm, 440nm, 550nm i 610nm.

 

 

1.jpg

2.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

4 dni minęły od momentu kiedy wstawiłem jedną świetlówkę pod niebieskie fale i już widać efekty. Drosera natalensis pod dodatkową świetlówką Coralstar, mocniej się wybarwiła od tej stojącej tylko pod groluxami i rozwijała się zdecydowanie szybciej. Na zdjęciach rosiczka po lewej stała pod groluxami a ta po prawej pod Grolux+Coralstar. Obecnie Coralstar-a wrzuciłem na jedną z półek zobaczę jak tam będzie z roślinami.

1.jpg

 

2.jpg

 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Panel 3x36W (108W) 8 różnych typów diód. Nie skończony jest jeszcze trochę do roboty, ale już działa.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

 

Zdjęcie tego nie oddaje, ale barwa jest w miarę biała, spokojnie można pod nią przeglądać rośliny, róż lub fiolet nie zabija kolorów.

11.jpg

Edytowane przez tracer274
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.