Skocz do zawartości

Pomoc w wyborze Oświetlenia do Muchołówki i Kapturnicy

Marta999

Rekomendowane odpowiedzi

Witam piszę w sprawie oświetlenia do roślin owadożernych . Czytałam wiele postów i widać ten temat jest bardzo obszerny , szczególnie dla mnie . Jedni piszą że do oświetlenia najlepsze jest światło niebieskie z czerwonym , inni że tylko światło białe 6500 K , a jeszcze gdzie indziej wyczytałam że światło niebieskie łącznie z dziennym . Więc opinii jest wiele . Od razu podkreślę że nie znam się na tyle by sama zrobić panel Led , czy zamontować inne oświetlenie dlatego najlepszym rozwiązaniem byłyby dla mnie żarówki Led i świetlówki kompaktowe energooszczędne które nie będą zużywały dużo prądu . Aktualnie potrzebuję oświetlić jedną małą Muchołówkę i Kapturnice , niedługo moja kolekcja się powiększy o kilka nowych okazów , ale oprócz tego mam tez inne rośliny nie owadożerne.

Z tego co się orientuję najlepsze światło to te które jest najbardziej zbliżone do światła dziennego:

- temperatura barwowa 6500 K (Kelwinów) światło białe czy zimno białe , niektórzy mówią że im więcej tym lepiej ale moim zdaniem najlepsza będzie ta temperatura która najbardziej odzwierciedli naturalne warunki oświetlenia

-ilość lumenów (podobno im więcej tym lepiej,tyle że nie znam zakresu w jakim powinno się znajdować oświetlanie roślin)

- podbicie w zakresie widma :

a)czerwonego (do kwitnienia i kiełkowania nasion oraz do wydłużenia się pędów roślin)

b)niebieskiego (zwarte,niskie,bardziej rozkrzewione rośliny,lepiej wybarwione liście)

c)światło czerwone i niebieskie razem (sprzyja rozwojowi roślin)

Chlorofil a posiada maximum absorpcji dla długości fal : 410,430,440 nm (fiolet) -tak wyczytałam ale nie wszyscy o tym piszą i 662 nm (bliska czerwień)

Chlorofil b dla : 453 nm (niebieski) i 642 nm (bliska czerwień)

oraz w dalekiej czerwieni 730 nm (IR) niewiele tu jest absorpcji chlorofilu ale jest wpływ na kwitnienie i kiełkowanie