tora355 Napisano 9 Stycznia 2018 Share Napisano 9 Stycznia 2018 Ja zamawiałem tutaj: https://www.olx.pl/oferta/terrarium-60-30-4...03-IDplXjf.html Grubość szkła 4mm na tak małe terra powinno wystarczyć. (W piątek mam mieć do odbioru.) Tylko odbiór osobisty ? Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szendo Napisano 21 Stycznia 2018 Share Napisano 21 Stycznia 2018 (edytowane) Ledów w tubach na T8 czy T5 nie ma co kupować ich cena jest zbyt wysoka by miało to jakiś sens, a praktycznie wszystkie robione są na taśmach z diodami smd czyli tymi samymi co w zwykłych taśmach led. Taki zestaw z 4 diod COB na te akwarium będzie aż nadto, cokolwiek tam nie wsadzisz będą miały odpowiednią ilość światła przy tej wielkości terrarium. A diodę białą proponuje ustawić jaką tryb drugi tzn. główne oświetlenie dla roślin się wyłącza, a włącza się sama dioda biała. Właśnie zbudowałem pokrywę do terra, użyteczna wysokość 85mm. Zamierzam upchnąć tam banana pi który oprogramuje z kilkoma czujnikami(temp, wilgotność),wentylatorem 120mm do ruchu powietrza, zasilacz, pompkę do nawadniania( chcę kupić dysze od reptile rain, zapewne dorobię tam zbiornik z pleksi). Dodatkowo planowane jest podłączenie przewodu grzewczego (terra wykorzystywany również jako inkubator małe sadzoneki/ukorzenianie a aktualnie temperatura spada poniżej 20 stopni) Z racji sterowania PWM planuje zrewalidować planowany zestaw LEDów. Niestety COB 10W potrzebują nawet 1050mA przez co sterowniki są o wiele droższe. Ale do rzeczy: Poprzedni zestaw: - 2x 10W Full spectrum - 1x 10W Royal blue + UV - 1x 10W Royal blue + Green - 1x Led 6500k Zainspirowany tą stroną pomyślałem by stworzyć lampę z LEDami 3W: Ledy podstawowe: - 2x Blue 455 - 465 nm - 2x Royal Blue - 6x Full Spectrum - 2x UV 400-405 Dodatkowo dla trybu podglądowego: - 3x White full spectrum 6500K chociaż rozważam wybielenie przy pomocy: - 3x Green 520-525 nm - 2x Yellow 600 nm Każdy zestaw LED będzie osobno sterowany, ( minimalnie 2 LEDy aby było równomiernie). Oczywiście na LEDy kolimator 120stopni żeby skupić uciekające światło i oświetlać całość na pełnej szerokości terrarium ( dla 120stopni oświetlenie pełnej szerokość powinno być od jakichś 90mm poniżej belki). Skoro ledy 10W to kombinacja kilku mniejszych ledów to można je z powodzeniem zastąpić kilkoma 3W? a jedynym plusem 10W jest mniej zajętego miejsca i ewentualne hybrydy? ( 10W mają 9 chipów co dawało by właśnie 9-10W) Czy może 10W są wydajniejsze niż ekwiwalent 3W? Niestety wadą 10W są słabo dostępne kolimatory, LEDY świecą od 180stopni i nie ma jak ich ograniczy do 120stopni. ------------- Jeśli wydajność 3W jest taka sama jak 10W to mam następujący plan na 3W: Ledy mają wchodzić w terra przez górny wywietrznik o szerokości 40mm. ( Wymiary Terra 600x300x400mm) Aby upchnąć w tam LEDy mam upatrzony radiator 120x400x35mm ledy wyjdą trochę na ukos ale powinno być w miarę równo oświetlone. Zrobiłem już poglądowy rysunek: LUB Co myślisz o takiej konfiguracji ? Może masz lepszy pomysł? (zmieści się max 17 LEDów ) Czy balans między diodami full spectrum a blue/royal blue będzie odpowiedni ? Masz jakieś doświadczenie z diodami UV ? Pomagają coś? Masz jakieś spostrzeżenia odnośnie white full spectrum? Full spectrum: White full spectrum: Czyżby przy tej samej mocy emitują taką samo ilość światła w przedziałach "roślinnych" i dodatkowo zielony który wybiela. Edytowane 21 Stycznia 2018 przez szendo Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tracer274 Napisano 21 Stycznia 2018 Share Napisano 21 Stycznia 2018 Diody 3W to tak naprawdę 2x1W. Ich prąd przewodzenia jest dwukrotnie wyższy od 1W. Diody 10W to tak naprawdę 9x1W. Z tą różnicą że połączenie wszystkich półprzewodników na jednej płytce jest bardziej zoptymalizowana pod względem wydajności od kilku do kilkunastu procent względem np diod 1W, ale to zależy od producenta. Czyli 1 dioda COB zawsze będzie wydajniejsza od 9 diod 1W. Diody COB mają zwykle półprzewodniki połączone 3x3 więc ich prąd przewodzenia w zasilaczach wynosi coś koło 1A osobiście podłączam je na zasilacze 0,9 i 0,95A wyższych nigdy nie dawałem. Chociaż zdarzają się diody 10W COB w połączeniu półprzewodników 9x1 dzięki czemu można zastosować zasilacze na 0,35A czyli te same co do diod 1W. Co do diod White full spectrum obawiam się te twoje nie są to prawdziwe WFS tylko zwykłe białe diody. Czemu? Ponieważ z tego co się orientuje WFS mają TK od 4000 do 4600, a nie 6500K. W gruncie rzeczy ich nazwa jest prawidłowa pokrywają pełne spektrum, ale np diody wykonane na półprzewodnikach Epistara który jest jednym z najlepszych producentów diod ma WFS mają barwę zbliżoną do białej "neutralnej" a nie białej zimnej. Niedługo będę robił w ramach testów belkę na 34 diodach WFS od epistara i dwóch diodach UV. WFS zapowiadają się obiecująco ale mają jeden minus. Ich zakres to 400 do 780nm z kolei zwykłe FS mają 380nm do 840nm. Co widać jest delikatnie skromniejszy od FS. I tutaj już trzeba dodawać diody UV, osobiście dodaje diody UV z długością fali w okolicach 395nm. Z tego co kiedyś wyczytałem w anglojęzycznym artykule światła UV powinno być około 5% czyli tyle tak samo jak jest podane w linku z neo-led. Z własnego doświadczenia jednak wyznaje bardziej zakres 5-8%. W twoim wypadku wychodzi jeśli wliczysz diody białe jako włączone cały czas to UV to jakieś 13% ogółu światla. Czyli sam widzisz trochę za dużo, a jeszcze dodatkowo diody FS mają trochę światła UV. Więc jedna 3W w twoim wypadku w zupełności wystarczy. A co do twojego pytania światło UV wpływa na wybarwianie się roślin, ale za dużo tego światła być nie może. A jeśli chodzi o stosunek ogólny nie wliczając diod białych to tak myślę, że jest tam o jedną diodę niebieską za dużo do FS. Osobiście jako niebieskich użyłbym tylko Royal Blue z długością fali najbliżej w okolicach 455nm. Zawsze jak robię panele i stosuje diody FS to staram się by diod niebieskich było mniej więcej o połowę mnie niż FS, nawet delikatnie mniej coś około 45% w porównaniu do FS, ale to już zależy do czego taki panel ma być. I jeszcze jedno diody COB rzadko kiedy mają podany zakres świecenia większy niż 140 stopni bo to jest ich faktyczny efektywny zakres świecenia i tego się powinno trzymać. Do nich nie ma sensu dawać kolimatorów na 120stopni bo one praktycznie tak świecą. Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szendo Napisano 21 Stycznia 2018 Share Napisano 21 Stycznia 2018 (edytowane) Dzięki za wyczerpującą odpowiedź Co do diod White full spectrum obawiam się te twoje nie są to prawdziwe WFS tylko zwykłe białe diody. Czemu? Ponieważ z tego co się orientuje WFS mają TK od 4000 do 4600, a nie 6500K. W gruncie rzeczy ich nazwa jest prawidłowa pokrywają pełne spektrum, ale np diody wykonane na półprzewodnikach Epistara który jest jednym z najlepszych producentów diod ma WFS mają barwę zbliżoną do białej "neutralnej" a nie białej zimnej. Miałem na myśli te WFS ( od tego allegrowicza chce pozostałe epistary wziąć), możliwe iż WFS dopisał na wyrost i to zwykłe białe ledy. Osobiście jako niebieskich użyłbym tylko Royal Blue z długością fali najbliżej w okolicach 455nm. Niby royal blue epistara ma 450nm, a blue epistara 455-465nm Aczkolwiek jeden kolor uprości całość. W takim razie ostateczna konfiguracja: -2x UV 395nm (będzie równomiernie i ograniczę je do połowy) -8x full spectrum -4x royal blue 450nm i do podglądu: -3x white full spectrum 6500k Wszystko powinno się zmieścić na radiatorze i będzie możliwość rozbudowy pod ewentualny większy litraż. Czy używałeś może wkrętów do przykrecania led do radiatora ? Edytowane 21 Stycznia 2018 przez szendo Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się